onsdag 9. mars 2011

Vært på kurs i helgen, jeg!

Jepp, Muttern og jeg (og den lille rotta) var på kurs med ei svensk dame som het Eva Bodfäldt i helgen. Blir helt svett av dette svenske-greiene! Han lille look-aliken min er også svensk vet dere. Alle vet vel at ekte mannfolk kommer fra Råde i Østfold, der hvor bilær og båtær, tutær og bråkær!

Kurset var i et ridehus. Når jeg så hester tenkte jeg kanskje vi skulle på ridetur, for det er kult! Men da Muttern fant frem stol og ryggsekk skjønte jeg at dette var en slik helg hvor man må sitte å følge med på de andre og bare får være midtpunkt i korte økter. Det var 7 andre hunder der også og mange av dem var Retrievere sånn som Noah er, og da tenkte jeg at her blir det mye slikking, men ikke en eneste av dem kom bort for å slikke på meg! Det var en positiv overraskelse!

Muttern ville at vi skulle jobbe med apport over hinder, og at jeg ikke skal sakke farten de siste meterne inn. Men hu skjønner jo ikke at jeg er nødt til å gjete henne litt så jeg er sikker på hvor jeg har a! Vi trente og jeg er jo rasende flink som dere ser på bildet under:




Muttern lærte mye nytt den helgen. Både litt om meg, men det er personlig så det bretter jeg ikke ut i offentligheten på en blogg, og noen nye begreper som sosial belønning. Sosial belønning er visst at Muttern ikke bare skal fòre meg med godis og tilby meg yndlingslekene, men også for eksempel avslutte treningen med å fortelle meg alt jeg er flink til og beundre meg for den fantastiske hunden jeg er. Høres jo koselig ut det, men ikke glem falukorv og saueskinnsleka mi! Og at Muttern beundrer meg er jeg helt sikker på. Forguder meg vil jeg faktisk si! Muttern fikk også kjeft fordi hun repeterer for mye. Dette har jeg prøvd å fortelle henne i årevis. Har jeg gjort det riktig, så trenger jeg nye utfordringer ellers begynner jeg å lure på om jeg gjør noe feil. Og er det noe jeg IKKE liker så er det å gjøre noe feil (vi er ganske like der, du og jeg, Muttern...?)




Når Muttern har vært flink så leker jeg med a! Men det er veldig viktig å ALDRI la eieren din vinne. Da vil de ta over kontrollen og forsøke å klatre på rangstigen. Jeg holder alltid Muttern på et nivå under katta (uten at hu skjønner det selv...)




Sånn ser Qrutt ut når han skal leke med Muttern! Han har helt klart ikke skjønt det enda! Han ville heller spise hestebæsj enn å leke han! Med andre ord kommer han aldri til å få kontroll på Muttern.



Her ser dere hva slags "avanserte" øvelser Qrutt gjorde! Følge etter Muttern for å få gòbiter! Jada, sier bare jeg... Han får til og med klikk og godis for å ha fin holdning. Verste jeg har hørt!

Kurset var gøy det, og håper Muttern og jeg kan dra på nytt kurs snart. Bare ikke denne helgen for da syntes jeg vi må dra på ridetur!

-Timmy-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hyggelig hilsen <3